Przejdź do głównej zawartości

Wstęp do anarcho-nihilizmu

 Anarchonihilizm to anarchistyczna i indywidualistyczna ideologia. Zakłada, że życie nie ma żadnego celu i odrzuca wartości oraz moralność.


Widzi społeczeństwo, prawo, państwo, rodzinę itp. jako fałszywe konstrukty nie mające powodu do panowania nad jednostką i zaleca odrzucenie ich.  odrzucają oni wszelkie instytucje i normy społeczne , cywilizację i społeczeństwo

utrzymuje, że choć historia anarchizmu jest "chwalebną porażką", uciskowi należy się przeciwstawiać nawet bez nadziei na zmianę;

Niektórzy anarcho-nihiliści (Serafiński) przyjmują pesymistyczne stanowisko, że zmiana polityczna nie nastąpi w widocznym czasie. Wśród tych nihilistów popularny jest również pesymizm ekologiczny i mizantropia. Inni nihiliści (Flower Bomb), choć rozczarowani, wciąż mają nadzieję na przyszłe zdziczałe życie wolne od instytucji społecznych                                                                               stnieje duże zamieszanie między anarcho-nihilizmem a nihilizmem egzystencjalnym. Ten drugi to filozofia negująca wszelkie wartości, stąd "bezsens życia". Tymczasem "nihilizm" w anarcho-nihilizmie oznacza radykalny bunt przeciwko cywilizacji.


 powszechnym nieporozumieniem jest mylenie anarcho-nihilizmu z absolutnym pesymizmem. Prawdą jest, że anarcho-nihiliści są często przygnębieni, ale nie oznacza to, że nienawidzą życia; to, czego naprawdę nienawidzą, to represyjne struktury, które są im narzucane.


Anarcho-nihilizm jest zbliżony do radykalnej apolityczności, z wyjątkiem tego, że radykalna apolityczność chce wyeliminować mentalność polityczną jako taką, podczas gdy anarcho-nihilizm chce zniszczyć instytucje społeczne, ale nadal pozostaje ideologią.     Anarcho-nihilizm nie popiera żadnej utopii ani nowego systemu rządzenia, ale neguje jakąkolwiek formę organizacji Naszą reakcją na społeczeństwo, cywilizację itd. powinna być wrogość. Nie ma utopijnych wizji, nie ma programów politycznych, których należy przestrzegać, opór jest czystą negacją 

                                                                                                                                . Anarcho-nihilizm mówi o przyjemności niszczenia, niszczenia społeczeństwa, konstrukcji społecznych, moralności itd. Anarcho-nihiliści odrzucają rewolucję jako niemożliwą, zamiast tego proponują insurekcję - spontaniczny opór przeciwko społeczeństwu i państwu                                                                                                                                                                                                                                                   Nihilizm jako ruch polityczny po raz pierwszy pojawił się w carskiej Rosji w połowie XIX wieku i jest znany pod nazwą rosyjskiego nihilizmu. Czołowy rosyjski anarchista tamtych czasów Piotr Kropotkin zdefiniował nihilizm jako "symbol walki z wszelkimi formami tyranii, hipokryzji i sztuczności oraz o wolność jednostki". Rosyjski nihilizm miał na celu obalenie wszystkich tradycyjnych struktur społecznych, niekoniecznie proponując alternatywę.   ich głównym celem była destrukcyjna rewolta, najpierw kulturalna, a następnie zbrojna, która doprowadziła do zamachu na rosyjskiego cara Aleksandra II. Jak twierdzi nihilista Bazarow, bohater powieści "Ojcowie i synowie" (1862), nihiliści są tutaj, aby niszczyć, a budowanie będzie zadaniem innych ludzi.

Chociaż wielu rosyjskich nihilistów było egoistami, byli oni raczej dalecy od egoizmu w rozumieniu Stirnera. Oprócz tego, że byli ogólnie lewicowi, przyjmowali materializm ontologiczny, twardy determinizm i scjentyzm. Można ich nazwać zwykłymi egoistami, w przeciwieństwie do filozoficznych.

Co ważne, rosyjski nihilizm nie jest anarcho-nihilizmem, pomimo ich podobieństw. Jeśli chodzi o ideologów rosyjskiego nihilizmu, Bakunin był anarchistą społecznym, Czernyszewski był utopijnym socjalistą, a Nieczajew był uważany za totalitarnego komunistę, który nie zalicza się do anarcho-nihilizmu. spółczesny anarcho-nihilizm znajduje się pod wpływem egoizmu Stirnera i rosyjskiego nihilizmu. Z egoizmu zaczerpnął egoizm, z rosyjskiego nihilizmu skłonność do aktywnego zakłócania życia społecznego. Stirner sprzeciwiał się pojęciu rewolucji, która jest postrzegana jako scentralizowana i ponownie zniewalająca. Zamiast tego Stirner proponuje insurekcję, czyli spontaniczny i zdecentralizowany bunt. W swojej książce Stirner wyraźnie zauważa, że nie ma na myśli dosłownego powstania, ale raczej duchowe; jednak jego wezwanie do powstania można rozumieć całkiem dosłownie, czego przykładem są anarcho-nihiliści.


Innym ważnym czynnikiem wpływającym na anarcho-nihilizm jest anarcho-legalizm, "Ortodoksyjni" egoiści, włączając w to samego Stirnera, mają tendencję do przestrzegania prawa i zachowywania ostrożności. Jednak anarcho-legaliści całkowicie odrzucają wszelkie ograniczenia, zarówno moralne, jak i prawne, co skutkuje popełnianiem przez nich akcji bezpośrednich . Oczywiście dalej będzie istniał ruch anarchistyczny,  będą istniały autonomiczne centra społeczne, będą protesty, czasopisma, debata, aktywizm i duże wystąpienia o charakterze ludowym. W miarę upływu czasu będzie coraz trudniej, min. z powodu coraz większego zakresu inwigilacji przez państwo, oraz nadciągającej katastrofy właśnie.


Anarcho-nihiliści idą jednak jeszcze dalej. Egoiści pragną ustanowienia społeczeństwa egoistycznego, podczas gdy nihiliści są na tyle radykalni, by kwestionować nawet egoizm, uznając jego ograniczający potencjał. Nawet egoistyczne społeczeństwo nie jest całkowicie wolne, jeśli egoizm staje się receptą, instytucją. Dlatego właśnie anarcho-nihilizm odrzuca wszelkie instytucje społeczne, czymkolwiek by one nie były.



 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wezwanie do akcji solidarnościowych w sprawie Filipa B.

 Podczas gdy anarchiści systemowi organizują już tylko akcje parzenia herbaty dla społeczniaków, Czarna Rewolta wzywa do akcji solidarnościowych z Filipem B .- niesłusznie osadzonym w systemowej katowni, przez pachołków znienawidzonego przez nas państwa. Filip B- zaangażowany antyfaszysta, działalnością uliczną zajmował sie od roku 2014Współpracował m.in z Anarchistyczne Kielce,Antifa Jaworzno Frontem Antykapitalistycznym oraz Naukowy Socjalis.   Tam gdzie pozerzy z Anarchistycznych Kielc bali się włożyc dłoń, on wkładał głowę.Nieustępliwy w walkach ulicznych z neonazistowską zarazą znany i lubiany wrażliwy na systemową niesprawiedliwosć.Współpraca z nim to czysta przyjemność - tak wspominają go, dziś jego przyjaciele, Niestety, jak w wielu podobnych przypadkach, system wyciągnął po niego swoje obślizgłe łapy najpierw, na ponad 2 lata  bez zarzutów, wsadzając do aresztu po czym skazując bestialsko na kolejne 6,5 za czyn którego nie popęłnił.      ...

Rewolucja obiega cały świat

 W ciągu ostatniego miesiąca w wielu krajach na całym świecie  wybuchają zamieszki, a nowe kraje wchodzą w cykl powstań i starć z władzami, rządami i ich pachołkami z pałami. We Francji trwają starcia między policją a demonstrantami, które wybuchły w stolicy kraju i wielu innych miastach podczas protestów przeciwko polityce oszczędnościowej proponowanej przez administrację Emmanuela Macrona. Po apelu związków zawodowych o dzień demonstracji przeciwko cięciom budżetowym ponad milion pracowników wyszło na ulice w liczbie porównywalnej od czasu zeszłorocznej walki przeciwko reformie systemu emerytalnego. W zeszłym tygodniu w Manili, stolicy Filipin, doszło do starć między protestującymi a policją, gdy tysiące ludzi wyszło na ulice, aby zaprotestować przeciwko jednej z najpoważniejszych afer korupcyjnych w kraju w ostatnich latach. Gniew wywołały skargi dotyczące szeroko zakrojonej korupcji, grabieży gospodarki i łapówek dla polityków w związku z rządowymi projektami infrastruktur...

Sabotaz jest łatwy i przyjemny

  Dlaczego sabotaż jest łatwy 1. Każdy ma dostęp Nie potrzebujesz manifestu ani megafonu, aby sabotować kapitalizm. Codzienne życie jest pełne okazji do destabilizacji opresyjnych systemów: – Spowolnienia w miejscu pracy: Praca w "rozsądnym" tempie zamiast łamania ciała dla zysku. – Cyfrowy sabotaż: Zalewanie stron z recenzjami korporacyjnymi uczciwą krytyką, udostępnianie pirackich mediów lub automatyzacja wiadomości spamowych do dyrektorów generalnych. – Sabotaż konsumencki: Kradzieże sklepowe w sklepach wielkopowierzchniowych, "gubienie" produktów w supermarketach lub bojkotowanie nieetycznych marek. Akty te nie wymagają specjalnego szkolenia. Wykorzystują kruchość systemów, które zależą od naszego posłuszeństwa. 2. Siła małych czynów Pojedynczy klucz w kołach zębatych może zatrzymać linię montażową. Podobnie, drobne zakłócenia przeradzają się w systemowe kryzysy kapitałowe. Kiedy tysiące pracowników zgłasza się na zwolnienie lekarskie tego samego dnia ("zwo...