Przejdź do głównej zawartości

Czy w Rojavie panuje Anarchizm?

Rojava to kurdyjski region w północnej Syrii, rządzonym przez wojujących feministycznych anarchistów. Konstytucja Rojavy gwarantuje równość płci i wolność wyznania.  na każdym stanowisku na każdym szczeblu rządowym znajduje się żeński odpowiednik równej władzy. Rekruci do 6000 sił policyjnych w Rojava otrzymują broń dopiero po dwóch tygodniach feministycznych instrukcji.
   Reżim prezydenta Baszara al-Assada oficjalnie nie uznaje autonomicznego statusu Rojavy, podobnie jak ONZ czy NATO - w ten sposób jest tak samo nielegalny jak Państwo Islamskie. Ale jeśli wierzyć doniesieniom z regionu, w jego granicach reguły sąsiedniego kalifatu ISIS zostały odwrócone. Zgodnie z filozofią sformułowaną przez lewicowego rewolucjonistę Abdullaha Ocalana kobiety z Rojavan były bronione jako przywódcy, ochrona środowiska zapisana w prawie i radykalna demokracja bezpośrednia wprowadzona na ulicach.W trzech kurdyjskich kantonach Rojavy, obejmujących obszar o wielkości Connecticut, społeczeństwo organizuje się zgodnie z zasadami amerykańskiego filozofa anarchistycznego ekwipunku, Murraya Bookchina. (Najbardziej znanym dziełem Bookchina jest „Ekologia wolności”). Ten mało prawdopodobny zwrot wydarzeń wynika z ideologicznej konwersji Abdullaha Ocalana, założyciela Partii Robotniczej Kurdystanu, czyli PKK,  i w faktem jest, że  jest nadal wyznaczany jako organizacja terrorystyczna przez USA, Unię Europejską i NATO. Z pomocą Ameryki, Turcja schwytała Ocalana w 1999 roku i został uwięziony samotnie - otoczony przez ponad 1000 żołnierzy - na wyspie w pobliżu Stambułu. Tam odkrył Bookchina, który zainspirował manifest wydany w 2005 roku. Enzina pisze:Manifest wezwał wszystkich zwolenników wdrażania wersji pomysłów Bookchina; Ocalan wezwał wszystkich bojowników partyzanckich do przeczytania „Ekologii wolności”. Poinstruował swoich wyznawców, aby przestali atakować rząd i zamiast tego utworzyli zgromadzenia miejskie, które nazwał „demokracją bez państwa”. Zgromadzenia te utworzyłyby wielką konfederację obejmowałby wszystkie kurdyjskie regiony Syrii, Iraku, Turcji i Iranu i byłby zjednoczony wspólnym zbiorem wartości opartych na obronie środowiska; szanując pluralizm religijny, polityczny i kulturowy. Nalegał, aby kobiety stały się równymi liderami na wszystkich poziomach społeczeństwa.
Mieszkańcy Rojavy podejmują decyzje w demokratycznym procesie partycypacyjnym opartym na części anarchistycznych zasad lokalnej autonomii i konfederacji. Lokalne rady konfederatów na czterech poziomach od ulicy lub wsi aż do regionu Rojava. Na każdym poziomie wszystkie rady wymagają, aby co najmniej 40 procent uczestników było kobietami. Oprócz rad lokalnych, ludzie tworzą rady w sąsiedztwie, wspólnoty mają także komisje, które zarządzają wymiarem sprawiedliwości w sprawach karnych, zakładają spółdzielnie pracownicze, chronią środowisko i organizują obronę.
Poziomami rządzenia, zgodnie z Rewolucją w Rojavie, są gmina, sąsiedztwo, dzielnica i region. Każdy poziom ma komisje w następujących ośmiu obszarach: kobiety, obrona, ekonomia, polityka, społeczeństwo obywatelskie, wolne społeczeństwo, sprawiedliwość i ideologia. Komisja zdrowia jest również pośrednio związana z tą strukturą zarządzania. Gmina składa się z miejskiej ulicy mieszkalnej lub wsi z około 20 do 200 gospodarstw domowych. Gmina zwykle zbiera się co miesiąc lub co dwa miesiące. Każdy może wziąć udział bez względu na przynależność do partii lub pochodzenie etniczne. Gmina ma co dwa lata lub raz w roku wybieraną radę koordynującą, której członków mogą odwoływać członkowie gminy. Rada składa się z dwóch współprzewodniczących (jeden mężczyzna i jedna kobieta) oraz przedstawiciela z każdej komisji. Rada spotyka się co tydzień, a mieszkańcy mogą brać udział i wyrażać opinie. Rada sąsiedzka konfederuje od siedmiu do 30 gmin i liczy od 15 do 30 członków, którzy są zobowiązani do wypełniania mandatów gmin, które je wybrały. Dzielnice konfederatów do okręgów i okręgów konfederatów do Rady Ludowej Zachodniego Kurdystanu.Lokalne rady pozostają niezależne od wyższych struktur rządowych, a żadna decyzja wyższej rady nie jest wiążąca w danym sąsiedztwie, dopóki nie zostanie ratyfikowana przez radę sąsiedzką. Nieznajomi piszą:  Rojava nie ma rządu federalnego.” Przeciwnie, Federacja Anarchistyczna Black Rose twierdzi, „PYD stworzył nowy minimalny stanDavid Graeber, główna postać z Occupy Wall Street, opublikował w Guardianie artykuł zatytułowany „Dlaczego świat ignoruje rewolucyjnych Kurdów w Iraku?” Porównał piekielny konflikt w Syrii do hiszpańskiej wojny domowej, gdzie anarchiści z całego świata udali się, by walczyć z faszyzmem. „Jeśli istnieje dziś podobieństwo do powierzchownie pobożnych, morderczych Falangistów Franco, kim byłby to oprócz Izydy? Jeśli istnieje podobieństwo do hiszpańskiego C.N.T., kto to może być, oprócz odważnych anarchistów broniących barykad w Kobane? Tzw. ,,lewica'' jest współwinna powtarzającej się historii.

Być może jednym z powodów, dla których Amerykanie nie słyszeli więcej o Rojavie, jest to, że nie TEGO NIE CHCĄ. Wstydzą się rozpętania horroru, który ich oblega, i wstydzą się, że nie mają pojęcia, jak pomóc im to powstrzymać, nie pogarszając sytuacji.  ”

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wywiad z Piotrem Ratyńskim - LIDEREM LUDOWEGO FRONTU WYZWOLENIA

  Ludowy Front Wyzwolenia  – polska  grupa ANARCHISTYCZNA  powstała w 1989. Nazwa organizacji nawiązuje do  Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny . Jej uczestnicy rekrutowali się z różnych   anarchistycznych organizacji, takich jak  Federacja Anarchistyczna  (wcześniejszy  Ruch Społeczeństwa Alternatywnego ), czy  Solidarność Walcząca .  Gdański  odłam LFW (była też grupa działająca w  Grudziądzu ) działał do 1991 i przeprowadził kilka akcji wymierzonych w różne sfery aktywności państwa oraz ataki na ambasady  ZSRR  i  Izraela . Po aresztowaniu i skazaniu lidera grupy, Piotra Ratyńskiego, na karę 2,5 roku więzienia LFW zaprzestało działalności                                                                                                                                                                                                                                              to chronologiczny wykaz akcji Ludowego Frontu Wyzwolenia 1. Akcja na główną siedzibę NSZZ „Solidarność”. Gdańsk

Oświadczenie Faudy, Grupy Anarchistycznej w Palestynie

"W okupowanej Palestynie rozpoczęła się ważna i decydująca wojna. Spędziliśmy osiemnasty dzień operacji „Burza Al-Aksa”, podczas której na Zachodnim Brzegu i w Strefie Gazy zginęło ponad 4900 Palestyńczyków, a ponad 15 000 osób zostało rannych. Od początku tej wojny ruch Fauda wykorzystał wszystkie swoje zasoby terenowe i medialne, aby stawić czoła faszystowskim syjonistom. Nasi młodzi ludzie na Zachodnim Brzegu każdego dnia i nocy walczą z armią izraelską i siłami bezpieczeństwa zdradzieckiej Autonomii Palestyńskiej (AP), uzupełniającej projekt syjonistyczny na Zachodnim Brzegu. Oświadczamy każdemu syjoniście, który okupuje naszą ziemię, że będziemy stawiać opór aż do ostatniej chwili naszego życia. I nawet jeśli ta wojna się skończy, będziemy jak aktywne bomby, które przemieszczają się w waszych osadach i okradają was z normalnego, codziennego życia. Nigdy nie zaznasz spokoju na naszej ziemi. Nie zostawimy cię samego, dopóki będziesz okupował naszą ziemię. Opuść ją i zajmij się

A jak Nihilizm

Wszyscy jesteśmy zwierzętami, którym przepisano leki w postaci sztuczności. Wartości moralne , role i "wyższe cele" są społecznie konstruowane i przypisywane nam  w celu wzmocnienia kontroli społecznej. Indywidualistyczna anarchia zaprzecza homogeniczności  cywilizowanego porządku. Nasza zwierzęcość jest uwięziona przez instytucjonalne społeczeństwo, które  egzekwuje swój porządek poprzez udomowione członkostwo. Pod wszystkimi społecznie  skonstruowanymi tożsamościami, rolami, uwarunkowaniami i służalczością pragniemy anarchii –  działania i doświadczania życia poza granicami, ponad i poza indoktrynowaną  niewolą. Kiedy rozbieramy wszystkie te zadania i odmawiamy lekarstw  cywilizowanego porządku, jesteśmy nadzy, dzicy i wyjątkowi. Życie otwiera się jako plac  zabaw  i jak w samoświadomym śnie, w którym decydujemy się na zabawę, staje się placem  zabaw o nieograniczonym potencjale. W samoświadomym śnie wiemy, że musimy się spieszyć  i dobrze się bawić, zanim się obudzimy. Życ