Przejdź do głównej zawartości

Anarchizm grupowy i partyzancki


Wrodzoną praktyką anarchizmu jest praktyka walki partyzanckiej. Anarchizm jako ideologia i praktyka polega na asymetrycznej wojnie - oznacza to walkę, która nie rozgrywa gry uciskających, takich jak państwo czy kapitaliści. Ma na celu podważenie tych sił poprzez propagandę i działanie, aby zainicjować powstańczy proces, który zmiecie stary świat, dla nowego opartego na federalizmie, wzajemnej pomocy i solidarności.

Praktyka partyzantki anarchistycznej przybiera różne formy na całym świecie, w większości jest uzbrojona i mobilna.
Umieszcza taktykę hit i run na pierwszym planie; w przeciwieństwie do statycznych powstańczych squattów i nieformalnych ataków jednostek, uznaje potrzebę sieci wsparcia, organizacji grupowej i mobilnych, podziemnych taktyk. Odrzucenie masowych struktur organizacyjnych i nacisk na bezpośrednie działania prowadzone przez autonomiczne grupy stanowią sedno współczesnej anarcho partyzantki
Guerilla to nasza praktyka, grupa to nasza preferowana forma organizacji. Grupa autonomiczna, czasami znana w książkach historycznych jako grupa powinowactwa, nie neguje konieczności zorganizowanej, stałej organizacji, ról i specjalizacji. Nie tłumi też absolutnej potrzeby indywidualnej inicjatywy ze strony samych grup i spoza nich. Mała grupa jest zarówno ustrukturyzowana, jak i elastyczna, umożliwiając pełny rozwój jednostki i skoordynowany atak kolektywu. Odrzuca masowe struktury, które predzej czy później posiadają swoich przywódców, biurokracją i są podatne na infiltrację policji.
Przy ścisłym bezpieczeństwie grupy i niewielkich liczbach jako ograniczeniu skali, nieformalnym stowarzyszaniu się z innymi grupami w celu określonych działań, każda infiltracja policji jest ograniczona do minimum, w najgorszym przypadku izolowana w każdej grupie.
Współczesne przykłady, takie jak RUIS, dawniej IRPGF w Rojavie i „Rewolucyjna walka” w Grecji, są zalążkiem tego nowego (i starego) anarchizmu.
Przykłady historyczne, takie jak Los Solidarios, Los Indomables w Hiszpanii, OPR-33 w Urugwaju i wiele innych przykładów, skutecznie ścigały zbrojną walkę zarówno przeciwko państwu, jak i kapitałowi, w oparciu o sieci wsparcia społeczności.
Te bojowe walki, szczególnie w doświadczeniach hiszpańskich, odegrały kluczową rolę w budowaniu ruchów rewolucyjnych i kultur ich krajów. Stanowili oni kręgosłup buntu przeciwko faszystowskiemu atakowi i byli zarodkami kolumny Durruti, kolumny Ascaso, kolumny Ortiz i kolumny Żelaznej itp. Grupy były małe, ale ustrukturyzowane, osadzone w lokalnych społecznościach.
Wykorzystując propagandę czynu i sabotaż, dążyli do wojny o wyniszczenie, których kulminacją były zorganizowane próby powstania. Te powstańcze próby, choć wysoce zorganizowane, były masowymi działaniami propagandowymi, aby przyciągnąć więcej jednostek klasy robotniczej w kierunku anarchistów i spowodować cykliczne rewolucyjne próby, których kulminacją jest zniszczenie państwa.
Sieci grup wykorzystały wywłaszczenie w celu sfinansowania zakupu broni i wsparcia licznych więźniów przetrzymywanych wówczas w hiszpańskich więzieniach. Po nieudanej rewolucji anarchiści, tacy jak Sabate, Facerias i wielu innych, nadal ścigali wojnę partyzancką przeciwko Franco, często obchodząc formalne struktury CNT-FAI, która podobnie jak przed rewolucją dążyła do reformizmu i kompromisu - a nawet całkowitego współudziału z państwem.
W wielu innych krajach to partyzantka zbrojna była kręgosłupem walki anarchistycznej: od Bułgarii, przez Francję po Amerykę Południową uzbrojona partyzantka anarchistyczna, oparta na małych grupach, prowadziła wojnę przeciwko kapitalistycznemu porządkowi.
Jest to historia szeroko ignorowana przez „anarcho-liberałów” i ich historyków, najprawdopodobniej z powodu własnego tchórzostwa i braku rewolucyjnych zamiarów. Pozostaw się„anarcho-liberałom” ich reformizmowi - zbuduj rewolucyjny ruch akcji!
Gdy anarchizm jest uzbrojony, jest ożywiony.

Niech żyje Guerilla!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wywiad z Piotrem Ratyńskim - LIDEREM LUDOWEGO FRONTU WYZWOLENIA

  Ludowy Front Wyzwolenia  – polska  grupa ANARCHISTYCZNA  powstała w 1989. Nazwa organizacji nawiązuje do  Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny . Jej uczestnicy rekrutowali się z różnych   anarchistycznych organizacji, takich jak  Federacja Anarchistyczna  (wcześniejszy  Ruch Społeczeństwa Alternatywnego ), czy  Solidarność Walcząca .  Gdański  odłam LFW (była też grupa działająca w  Grudziądzu ) działał do 1991 i przeprowadził kilka akcji wymierzonych w różne sfery aktywności państwa oraz ataki na ambasady  ZSRR  i  Izraela . Po aresztowaniu i skazaniu lidera grupy, Piotra Ratyńskiego, na karę 2,5 roku więzienia LFW zaprzestało działalności                                                                                                                                                                                                                                              to chronologiczny wykaz akcji Ludowego Frontu Wyzwolenia 1. Akcja na główną siedzibę NSZZ „Solidarność”. Gdańsk

Oświadczenie Faudy, Grupy Anarchistycznej w Palestynie

"W okupowanej Palestynie rozpoczęła się ważna i decydująca wojna. Spędziliśmy osiemnasty dzień operacji „Burza Al-Aksa”, podczas której na Zachodnim Brzegu i w Strefie Gazy zginęło ponad 4900 Palestyńczyków, a ponad 15 000 osób zostało rannych. Od początku tej wojny ruch Fauda wykorzystał wszystkie swoje zasoby terenowe i medialne, aby stawić czoła faszystowskim syjonistom. Nasi młodzi ludzie na Zachodnim Brzegu każdego dnia i nocy walczą z armią izraelską i siłami bezpieczeństwa zdradzieckiej Autonomii Palestyńskiej (AP), uzupełniającej projekt syjonistyczny na Zachodnim Brzegu. Oświadczamy każdemu syjoniście, który okupuje naszą ziemię, że będziemy stawiać opór aż do ostatniej chwili naszego życia. I nawet jeśli ta wojna się skończy, będziemy jak aktywne bomby, które przemieszczają się w waszych osadach i okradają was z normalnego, codziennego życia. Nigdy nie zaznasz spokoju na naszej ziemi. Nie zostawimy cię samego, dopóki będziesz okupował naszą ziemię. Opuść ją i zajmij się

A jak Nihilizm

Wszyscy jesteśmy zwierzętami, którym przepisano leki w postaci sztuczności. Wartości moralne , role i "wyższe cele" są społecznie konstruowane i przypisywane nam  w celu wzmocnienia kontroli społecznej. Indywidualistyczna anarchia zaprzecza homogeniczności  cywilizowanego porządku. Nasza zwierzęcość jest uwięziona przez instytucjonalne społeczeństwo, które  egzekwuje swój porządek poprzez udomowione członkostwo. Pod wszystkimi społecznie  skonstruowanymi tożsamościami, rolami, uwarunkowaniami i służalczością pragniemy anarchii –  działania i doświadczania życia poza granicami, ponad i poza indoktrynowaną  niewolą. Kiedy rozbieramy wszystkie te zadania i odmawiamy lekarstw  cywilizowanego porządku, jesteśmy nadzy, dzicy i wyjątkowi. Życie otwiera się jako plac  zabaw  i jak w samoświadomym śnie, w którym decydujemy się na zabawę, staje się placem  zabaw o nieograniczonym potencjale. W samoświadomym śnie wiemy, że musimy się spieszyć  i dobrze się bawić, zanim się obudzimy. Życ